Kövesd a nyomot!

A stressz mint fogalom, a magyar származású orvos-kutató, Selye János kutatásai nyomán vált ismertté. Az ő megfogalmazásában „A stressz az élet sava-borsa. Mivel mindenfajta tevékenység stresszel jár, nagy részét csak úgy kerülhetnénk el, ha sohasem csinálnánk semmit”. Elképzelése szerint a stressz lényege az alkalmazkodás. Ha az aktuális állapotomat bármilyen okból meg kell változtatnom, a szervezet mozgósít és fokozza aktivitását: fokozódik a légzés, az oxigénfelvétel, emelkedik a vérnyomás, szívritmus, izomfeszültség, a vér adrenalin szintje. A stressz, egy élettani reakció, ami lehetővé teszi, hogy válaszoljunk a minket ért ingerekre. A stressz lehet pozitív (eustressz), amíg inspirál, cselekvésre ösztönöz, és segítségével a helyzet urának érezzük magunkat. A stresszeléssel így önmagában nincs gond, a problémát az jelenti, ha a szervezetnek tartósan és intenzíven kell ebben a felfokozott állapotban működnie. Ha folyamatosan csak alkalmazkodunk, ha nincs lassítás, pihenés, elengedés, töltődés. Ebben az esetben a szervezet állandó készenlétben van, és egy idő után kimerül, védekező mechanizmusai összeomlanak.

Mit jelent neked a stressz? Mire asszociálsz, ha meghallod a stressz szót?

Nálam a stressz sokáig nem jelentett egyebet, mint nyomást, feszülést, görcsöt gyomortájékon és fejben, idegeskedést, sokszor önváddal és bűntudattal megspékelve, amiért nem vagyok képes „jól” kezelni bizonyos helyzeteket. Sokat foglalkoztam ezzel a témával mind önismereti folyamatokban, mind a szakirodalmat bújva. Azzal együtt, hogy megtanultam és folyamatosan használtam többféle stressz-kezelési technikát, egyre jobban izgatott, hogy mitől, miből származik a nyomás, mi húz össze, mi feszít. Mit akar tőlem ez a „mumus”.

Elkezdtem kérdéseket feltenni önmagamnak: Tudom-e pontosan, miért vagyok „stresszes”? Van-e mozgásterem abban, hogy egy helyzetet fenyegetőnek vagy inspirálónak éljek meg? Észreveszem-e időben, és értem-e testem jelzéseit? Milyen mintáim vannak a stresszkeltő ingerek, helyzetek kezelésére? Honnan kaphatok új (hatékonyabb) mintákat? Miről beszél Popper Péter, és milyen értékes tulajdonságaim lehetnek a stresszeléstől? Hogyan mobilizálhatom saját erőforrásaimat?

Kérdeztem, gondolkodtam, figyeltem, tapasztaltam, és összeállt bennem a kép. A stresszelés egy jó nyom volt, amin elindulhattam. Nézegettem saját stresszelési szokásaimat, reakcióim intenzitását, dinamikáját, elemeztem az ismétlődő helyzeteket, körülményeket, használtam a megtanult technikákat. Nagyon sok mindent megértettem ezáltal a változásokhoz való viszonyomról, alkalmazkodásról, bizalomról, kontroll-igényemről, önérvényesítésről, saját határaimról, empátiáról, végső soron a saját működési módjaimról.

Mit jelent nekem ma a stressz? Jelzést, hogy valami változik, és nekem dolgom van ezzel a változással. Próbálom megérezni és megérteni, hogy milyen válasz szolgálja legjobban az érdekeimet. Cselekvés, aktív reakció, illetve elkerülés, vagy elfogadás. Mikor, melyik, milyen mértékben és kombinációban. A stressz egy üzenet, hogy érdemes ébernek lennem, tudatosabban működnöm, mobilizálni az erőforrásaimat, a saját érdekemben.

Szerintem mindenképpen izgalmas követni ezt a nyomot. :-)

Hogyan? Így: WÉK & Testtudat

Segítségemre volt ebben a folyamatban két módszer. Az egyik, ami kimondottan stresszkezelési és kommunikációs technikákat tanít, a Williams Életkészségek (WÉK) nevet kapta. A Duke Egyetem (USA) vezető szakemberei, dr. Virginia Williams és dr. Redford Williams dolgozták ki a WÉK-programot, több évtizedes csoportterápiás tapasztalataik és a stressz-kutatás legfrissebb eredményeinek felhasználásával. A WÉK egyszerű, a mindennapokban jól alkalmazható stressz-kezelő stratégiákat és kommunikációs technikákat tanított nekem. A másik segítőtársam a mozgás- és táncterápia, amiről hosszú órákon át tudnék lelkendezve írni és beszélni. Most annyi elég, hogy alapvetően változtatta meg a testemhez való viszonyomat és finoman, szinte észrevétlen könnyedséggel segített kapcsolódni önmagamhoz. Mindkét módszer nagyon bevált nálam, annyira, hogy elvégeztem a pszichodinamikus szemléletű mozgás- és táncterápiás és a WÉK facilitátori képzéseket. Ennek köszönhetően tudok ma másokat is támogatni stressz- és testtudatuk fejlődésében.

Egy ideje motoszkált bennem, hogy a két módszert, helyesebben bizonyos elemeket érdemes lenne összekapcsolni. Miért? Mert a WÉK készségei konkrét támogatást adnak a kritikus helyzetek kezeléséhez, kommunikálásához, a feszültség levezetéséhez. A mozgás- és táncterápiánk egyik alappillére, a testtudati munka pedig azt teszi lehetővé, hogy az általában nem figyelt testi érzeteinkre fókuszáljunk, nyomon kövessük testünk valamely állapotát, változásait, mozgását a jelenben. Segítségével közvetlenül kapcsolódunk önmagunkhoz. Ennek köszönhetően könnyebben és idejében érzékeljük mindazt, ami jól esik, s azt is, ami kellemetlen. Szerintem ez fontos képesség a stressz-kezelésben is.

Jelentkezem

A WÉK pár mondatban

Magyarországon a Williams Életkészségek Program a legismertebb, legszélesebb körben alkalmazott,  standardizált, bizonyítottan hatékony stressz-kezelő program. A WÉK hazai változatát a Selye Magatartástudományi Társaság dolgozta ki 2004-ben a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet munkatársainak közreműködésével. Segítségével enyhíthetők, megelőzhetők a túlzott stresszel összefüggő kellemetlen testi és lelki tünetek, hosszú távon javul a személyes hatékonyság.

A program megtanít
tudatosítani érzelmeinket és gondolatainkat, felismerni a visszatérően „problémás” helyzeteket és azokat a viselkedésmódjainkat, melyek negatívan hatnak mind másokra, mind önmagunkra;
• levezetni a felesleges feszültséget és relaxálni bármilyen helyzetben;
• kéréseink megfelelő kifejezésére, érdekeink, szükségleteink hatékonyabb érvényesítésére;
NEM-et mondani, amikor úgy érezzük, nem bírunk el többet;
• hatékonyabban megoldani problémáinkat;
• konfliktushelyzetek megelőzésére, jobb kezelésére;
harmonikusabb kapcsolatok kialakítására.

Ha bővebben érdekel a WÉK, kérdezz bátran!

Jelentkezem

Többet a testtudatról

A testtudati gyakorlatok azt is támogatják, hogy erősödjön a kapcsolat önmagunkkal. Ezek a technikák segítenek egyre pontosabban tudatosítani a testi érzeteidet, és megérteni azok okait. Ha gyakran és hosszabb időn át használod őket, megtanítanak arra is, hogyan uralhatod a tested és változtathatsz indulataid irányán.

Nagyon egyszerű gyakorlatokat kell elképzelni, pl. figyeld meg a tenyered vonalait, redőit, színeit, majd mozgasd meg az ujjaidat, s figyeld, ahogy mindez változik. Amíg a tenyereddel, a kézfejed jelen idejű mozgásaival vagy elfoglalva, amíg ott a fókuszod, nincsenek idegen gondolatok, hiedelmek a fejedben. Nagyon pihentető tud lenni.

Saját élményeim is a csoporttagok visszajelzései is megerősítik, hogy a testtudati gyakorlatok hasonlítanak a Mindfulness éberségmeditációira. Ezek célja, hogy segítsék a teljes jelenlét megtapasztalását, ami valójában mindannyiunk természetes állapota. Az ítélkezés-mentes, éber figyelem gyakorlása hozzásegít ahhoz, hogy egy idő után tudatosan is átválthassunk a létezés állapotába. A cselekvés helyett gyakoroljuk a létezést, a semmit tevést.
Megtapasztaljuk, hogy milyen érzés nem akarni, „csak” lenni. Ezek a gyakorlatok is jelentős stressz-csökkentő hatással bírnak.

Ismét Popperre hivatkozom, aki a Mit tehetünk magunkért? c. előadásában nagyon pontosan ábrázolja a folyamatos cselekvéskényszer, rohanás, kapkodás (romboló) következményeit. Érdemes meghallgatni és befogadni gondolatait.

Jelentkezem

Tréning

A 4(+1) alkalmas, kiscsoportos, jó hangulatú tréningeken megtanulhatod és gyakorolhatod a WÉK-technikákat. Az Életkészségeket egyszerű, testtudati gyakorlatokkal egészítem ki. A program segít megtudni és megtapasztalni
• milyen eszközökkel előzheted meg a stresszes helyzetek kialakulását;
• mikor és hogyan érdemes cselekedned, aktívan fellépned egy helyzet megoldása érdekében;
• milyen helyzetekben célravezetőbb az elfogadás, és a feszültségek levezetése;
• milyen jótékony hatásai vannak egyszerű testtudati gyakorlatoknak.

A 4(+1) alkalom egymáshoz kapcsolódik, egymásra épül, és lehetőséget ad arra, hogy megbeszéljük az alkalmak között szerzett tapasztalatokat. Azt látom, hogy sok esetben hatékonyabbak a folyamatszerű tréningek, mint az intenzív, egyhétvégés tanfolyamok. Egyrészt azért, mert nem teszik annyira próbára a figyelmi és befogadási kapacitásunkat. Másrészt, több idő van gyakorlásra, és az új ismeretek hasznosítása során szerzett tapasztalatok, kérdések megbeszélésére. Végül, 4(+1) alkalom során többet profitálhatunk a csoport-munkából. Csoportban átélhetjük, hogy nem vagyunk egyedül a nehézségeinkkel és örömeinkkel. A tagok, a maguk kérdéseivel, élményvilágával, viselkedési dinamikájával sokat segítenek egymásnak. Tanulhatunk egymástól, a csoporttagok által behozott kérdésekből, megoldási lehetőségeiből.

A (+1) alkalom azt jelenti, hogy a 4 csoportalkalom után egyéni konzultáció is kérhető. Ez egy 45 perces beszélgetés, amely lehetőséget ad a fennmaradó kérdések átbeszélésére, az átélt tapasztalatok integrálására. Az időpontokat a csoporttagokkal külön egyeztetjük, külön részvételi díja nincsen.

A részletes tematikát és gyakorlati tudnivalókat a jelentkezést követően előre elküldöm. A tréning részvételi díja tartalmazza a munkafüzetet is, amit az első csoportalkalmon osztok ki. A biztonságos csoportműködés keretein belül a hangulatot közösen alakítjuk. Ülhetsz széken vagy babzsákon, fekhetsz matracon, lehetsz mezítláb - ahogy neked kényelmes. Engedd, hogy jól érezd magad!

Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki javítani szeretné családi, baráti, munkatársi kapcsolatait, eredményesebben szeretné kezelni munkája és magánélete elkerülhetetlen stresszes helyzeteit, konfliktusait. A tréningen párok, barátok, munkatársak együtt is részt vehetnek.

A következő tréning
időpontjai: 2015. május 21., 28., június 4. és 11. (csütörtöki napok) 09:00-13:00;
helyszíne: MagNet Ház, Kankalin terem (1062 Budapest, Andrássy út 98.);
részvételi díja: 22 000 Ft/4(+1) alkalom.

Jelentkezés: emailben vagy jelentkezési lap kitöltésével

További információ: +36 70 361 9444, vagy kreativstressz@gmail.com

A csoporttagok felé irányuló teljes figyelem, és a megfelelő gyakorlási idő érdekében a létszám limitált (6-8 fő). A jelentkezéseket időrendi sorrendben tudom elfogadni.

Jelentkezem

Gyere! :-)

Csatlakozz te is a csoporthoz!

Mikor: 2015. május 21., 28., június 4. és 11. (csütörtöki napok)
09:00-13:00 között

Hol: MagNet Ház, Kankalin terem
1062 Budapest, Andrássy út 98.


Részvételi díj: 22.000 Ft/4(+1) alkalom

Jelentkezhetsz: a jobb oldalon látható jelentkezési lap kitöltésével. A létszám limitált (6-8 fő). A jelentkezéseket időrendi sorrendben tudom elfogadni.

Egyéni konzultáció

Ha szeretnél egyéni konzultációt, illetve szeretnél jönni csoportos tréningre, de egy másik időpontban, írj egy e-mailt!

Elérhetőségeim:

Nagy Orsolya, Orsi - Kreatív stressz - Állítsd szolgálatodba a stresszt! Nagy Orsolya
WÉK facilitátor, mozgás- és táncterápiás csoportvezető

E-mail:
kreativstressz@gmail.com
Telefon:
+36 70 361 9444

Itt tudsz jelentkezni: